Pages

Friday, May 16, 2008

hiburan di malaysia

Hiburan hiburan hiburan.... dunia skang macam dah xde benda len dah nak wat, asyik nak berhibur je.. macam dah xde industri lain (khususnya utk org MELAYU BERAGAMA ISLAM) yg lebih penting utk dimajukan berbanding hiburan. Sikit-sikit artis..

Sepanjang 2,3 tahun lepas aku akui la aku jarang tgk tv sebab aku duk asrama.. tapi bile aku balik tengok la (dah xde aktiviti le nak wat). Bgi aku berhibur xsalah.. cume patutnye lebih berhemah dan bersifat mendidik. Ini x, yang semakin membiak2 adelah program2 berunsurkan nyanyian dan program realiti (yg sebahagiannya x sesuai langsung dengan budaya dan adat resam kita). Ape yg aku maksudkan?

Hmm.. pertama kite tengok drama. drama melayu sekarang kebanyakan x macam dulu lagi. Bg aku kite skarang ni dah macam hidustan. Nak kena pakai keta besar dan mahal2, rumah kurang2 banglo, lepas tu ade ofis yg ade aset berpuluh2 juta ringgit. x cukup dengan tu, mesti ade hero heroin yang bercintan dan dihalang.. ini la basic2 yang aku dapat rumuskan dari cite2 melayu yang aku nampak, cume care pengolahan je berbeza. benda ni dah lame, contoh cite aku rase korang leh pikir sendiri la kan.. xsusah pon bukak je tv mesti jumpa nye cite2 yang ade ciri2 macam aku cakapkan.

Come on, bukak la minda sikit. mmg bangsa kita ade golongan kaye raye camtu. tp hakikatnya dalam sepuluh orang lebih kurang 2 atau 3 je yg tergolong dalam golongan tu. in fact ekonomi malaysia bumiputera pegang dalam lebih kurang 17% gitu je. Dan diorang selalu tampilkan orang2 kaya ni sbg ego, pakai kn lawa2 dan cakap mesti lebat. Dalam realiti prangai diorang x la macam tu. Aku da jumpe ramai orang kaya di sekeliling aku.. ade yang datuk lagi, xde pun prangai macam tu.. ape salahnye terapkan nilai rendah diri, solat bla3 lg.. ramai orang kaya aku jumpa amalan tip top, alim (of course aku xde hak nk menilai sbb amalan tu kerja Allah tp kite boleh pikir sendiri la kan..). Ni cite bisnes2, mesti kn timbul hasad dengki. macam dah xde konflik laen dah nak wat. ke dh xde idea? xkan la.. pengarah2 kite skarang ni smuanya hebat2. Ade yg graduate lg! Jangan nak pikir untung sgt.. ko untung, bangsa rugi watpe?

Slaen tu, bahan2 media kita byk sgt inputnye dari luar.. terutamanya indon. xsalah tolong jiran, tapi sebenarnya diorang byk membawa kesan negatif pade kite sebenarnya.

Pertama, lagu2 diorang alih2 pasal cinta (yang sememangnya melemahkan lagi melalaikan kite).

Kedua, drama diorang tetap tak membina, stereotaip dan melebih2 cam mekap tebal gile, kalo watak jahat tu kn jahat sepanjang masa, kalo baik kena baik sepanjang masa dan byk lg. Jalan cerita sama, cume tukar2 pelakon yang cantik dan kacak (dan produser2 kita byk adaptasi idea2 indon utk memuaskan penonton. sebab pe? sebab penonton dah syok sgt tgk drama2 camtu..)

Ketiga, budaya sosial yang melampau. come on la kite kan negara islam(?), so diorang ni islam liberal. mane2 suke amek, mane2 xsuke tinggal. mane boleh.. islam kan syumul. budaya cium2, bersekedudukan tanpa ikatan pernikahan, anak luar nikah dan bla3 lg mane sesuai utk orang islam yg merupakan penduduk majoriti malaysia. (bg reason ketiga ni x terhad kpd indon je la, hollywood ke ape2 wood pun same la).


Aku rase aku stop kat sini dlu cuz mase xmengizinkan sgt.. Nnt ade mase aki suarakan lg pandangan aku..

"Nothing Is Impossible"

Assalamualaikum n tata....

0 critics:

Post a Comment