Pages

Saturday, September 13, 2008

ayat-ayat cinta the movie




Pergh.. aku mmg layan cite ni. very2 islamic.
byk yg aku kagum dgn cite ni, tp antaranye mainpoint nyer:

1.Ketulusan dan kejujuran adalah kunci segala-galanya
watak fahri yg dari awal innocent dan berpegang teguh pada islam mmbuatkan die strong dalam buat ape2. Yakin je. cthnya mase dlm train pertama kli jmpa aisha tu, die berdebat ngan org yg marah aisha bg tmpat duduk kat mat saleh. mantap gilo, lawan gn hadis tu. huhu..

2.Pengorbanan isteri tu penting utk kebangkitan seorang lelaki
kagum gile aku tgn pengorbanan aisha. Walaupun dgn rupanya yg cantik dan kaya, still die setia kat husband die. Dalam dunia neh mmg beruntung kalau dapat perempuan camtu. Semata2 nak slamatkan fahri, die sggup bg fahri kawen dgn maria. Dengan harapan maria pulih n mampu beri keterangan di mahkamah bagi membebaskan fahri dari pertuduhan. Plg aku tersentuh, fahri menolak, tp die suruh jgk.

3.Pengorbanan di jalan Allah akan dibalas juga,cuma cepat atau lambat je.
Pengorbanan Aisha yg sggup berpoligami akhirnya terbalas. Sukar bg perempuan utk berkongsi kasih. dan in the end, maria meninggal dunia akibat sakit ape tah. takdir menentukan,akhirnya die xpayah bermadu lg. Sebaliknya fahri kekal miliknya.

4.Jangan fikir golongan laki dan wanita cam fahri n aisha ni udah pupus kat dunia ni. Byk kawan2 aku bangkanag aku, diorang kate ni hanyalah fantasi penulis semata-mata. Aku sekeras-kerasnya menafikan. Benar skrg ni xbyk spesies ni, tp masih wujud. Dan populasinya xde la sesikit yg disangkakan. Aku faham background diorg,diorg maybe xpnah jmpa, tp aku dah jmpa byk.aku cakap berdasarkan pengalaman aku. ramai kenalan2 aku yg ade ciri2 fahri n aisha ni.

byk gi yg aku kagum. byk dr ayat2 yg digunakan. ni yg buat aku teruja nak baca novel die plak. huhu.. Again,aku xterpikat ngan jiwang cite ni. tp aku minat content n care citer diolah. mmg smat.



Tapi ade gak yang aku pelik cite ni;
1.Knape mase awl2 cite maria tu cam biase je masuk umah laki. tau niat nk repair computer je tp kureng sesuai ar tnjuk mcm tu. Lagi2 watak fahri n geng2 die tu budak al-azhar. sdikit sbyk menjejaskan persepsi orang terhadap al-azhar.

2.macam mane fahri bleh kawen dgn maria sedangkan maria tu belum masuk islam pun mase tu. kalau nk kate aku miss mane2 scene xmungkin. sebab mase die nikah tu maria masih dalam koma,so xmgkn die dah masuk Islam mase tu. Mungkin ni pengaruh fahaman islam liberal di Indonesia.

3.Then mase aisha solat, xmnutup aurat sgt. nmpak lengan sket dan shape body. tp ni aku xbrani nk komen sgt la, maybe mazhab diorang berbeza skit dr shafii.

4.pastu citer ni overall ok, but then klu pikir dr lua skop. nape mesti tnjuk adegan kissing fahri n maria@aisha. I'm sure pelakon tu bukan suami isteri. dlm story ok la, but then do the actor,actress and director feel the soul of islam while shooting he film. If so, i bet they won't shoot dat part.

2 critics:

senang je adam.. filem ni diadaptasikan dari novel Habiburrahman.. (betul ke eja nih) seorang ikhwah dan aktivis islam yg sebenar..

manakala pengarah filem ni bukan ikhwah, maka jalan cerita sama tapi feel nya yg berbeza..

itu pasal la dia punya novel lbh ada feel dari filemnya dong!!

Hmm that makes sense.. Sebab kalau tgk plakonnye di luar set,mmg tak sesuai jgk la. hehe.. Kadang2 filem ni,nur kasih,Dua Marhalah dll tu bagus.. Cume bile org tgk kehidupan sbenar plakon tu yg xbape sdap skit tu..

Tapi syukur la at least ade jugak cite2 camni di hati diorang. huhu..

Post a Comment