Pages

Saturday, April 11, 2009

Makanan dan negeri

Hurm lame da aku pikir mendalah ni. Tadi mase makan ngan zul n lan kat kedai ade awek cute tp masam tu aku cite kat diorang. Makanan ni melambangkan perwatakan orang jugak kekadang. Macam orang nogori ngan melaka suko makan pedas, kebetulan plak aku prati orang nogori ni jenis cakap lepas n pedas2. Diorang bukan la kurang ajar, tp berbanding bahasa baku loghat diorang ni kedengaran agak "cakap lepas" la jugak.

Gulai lemak cili api. Kalau aku makan ni kompem lenjun baju aku. Pedaaasss!!
Pastu tengok plak orang Kelantan. Makanan diorang manis manis blaka. Takyah cakap pun tau kan. Pengalaman aku duk kelantan aku tau la. Kekadang sup pun bubuh gula! huhu.. Hmm tgk la orang kelantan kan, manis-manis je tgk. Tapi kan kalau korang makan masakan panas (macam nasi goreng ke,meehoon goreng ke) kalau orang kelantan masak, tak pedas. tapi ade cili api, sikit je. Tapi kalau tergigit,pergh... brasap! So betul la daripade aku perhatikan, orang kelantan ni manis berkata2,tapi dalam manis berbisa. Bisa tu pedas gile. Bagus jugak la, at least menegur dengan berhikmah kan. Kat budu pun diorang letak sikit cili api.
Budu favourite aku. Mase mule kenal ketagih gile. Makan nasi goreng pun nak budu. hehe

Orang perak plak terkenal ngan tempoyak. Tempoyak ni sedap gilo,lemak. Macam orang perak gak diorang ni lemak2 (bukan gemuk,tapi lembut la jugak). Orang perak yang aku jumpe pon suke senyum. Tgk opah aku sudaa.. hehe
tempoyak! oh so craving.. (speaking la plak. hehe). aku rase mat salleh yang anti durian pun bleh ketagih durian kalau makan tempoyak. Sedap seyh..

Pastu orang negeri lain aku xbrape pasti sangat la. Sebab aku xnampak yang menonjol sangat ape special food diorang. Tapi dalam borak2 tu terlintas lagi sbijik idea. Apekah? Amerika! Orang amerika suke makan hamburger. Kalo tengok cite2 hollywood senang jumpe hamburger,tengok popeye pun senang gak jumpe hamburger. So ape kaitannye? Hmm ham dalam bm bermaksud bab1 kan, so no wonder la mostly orang amerika prangai cam bab1, especially bush!!! hahaha..

Presiden bush semase menjadi presiden Amerika.

Aku suke-suke je ni, xde unsur perkauman,asobiah atau bias mane2 pun. Saje terlintas kat paleotak yang duk tepu (ngan rumus2 electric,analogue dan seangkatan dengannye) utk menulis.hehe.. Tapi srius kalau prati dari segi individu pun bleh nampak. Makanan,perangai.. Makanan,perangai.. Tak caye perhati la sndiri..

0 critics:

Post a Comment